Hoe kan ik berekenen hoelang zon ik in mijn tuin heb, als bijv mijn tuin op het zuiden staat ?

en er staat een ander huizenblok tussen mijn tuin en de zon . Zie de tekening

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
8.2K

Antwoorden (7)

Dat is heel sterk afhankelijk van het seizoen. In de winter staat de zon namelijk veel lager en heb je dus veel minder zon in je tuin dan in de zomer.
In Nederland staat de zon op zijn hoogst in de zomer op 60 graden. Misschien heb je iets aan deze gegevens.
Het makkelijkste is om een dagje bij te houden wanneer de zon in je tuin verschijnt en wanneer hij weer verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar het gaat om een huis dat ik ga kopen.
Maar met dei 60 grafden kom ik al een eind, ik ga eens teken en reken (pytagoras of de sinus regel heb ik nodig)
Dat zou een ingewikkelde berekening moeten worden want de stand van de zon verandert iedere dag een beetje.
Makkelijker is op te letten wanneer s'morgens de zon in je tuin komt , even opschrijven , en wanneer hij er weer weg is. Dan weet je hoelang hij die dag in je tuin schijnt
Exact berekenen lukt bijna niet,
Dan zou je ook moeten weten hoe hoog de gebouwen om je heen zijn en de afstand van jouw tuin naar de gebouwen toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Ed, we waren tegelijk blijkbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Probeer anders even met je evt toekomstige buren te praten,die zullen je best uitleg kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De huizen moeten nog gebouwd worden.
Wacht dacht je van een compas dan sta je gewoon in je tuin en zie je metteen of je tuin op het zuiden staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kun je nagaan op de website van het KNMI. Hier staat het aantal zon-uren per dag vermeld...

Met de tuin recht op het zuiden houd dit ongeveer in dat je van één uur na zonsopgang tot één uur voor zonsondergang de zon in je tuin hebt. Dit is hoogzomer zo'n 12/13 uur en in de winter als de zon veel lager staat 6/7 uur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alle antwoorden zijn in de goede richting maar..... het is natuurlijk ook geheel afhankelijk van het weer! als het behoorlijk bewolkt is heb je geen minuut zon en op een open hemel moet je echt maar eens genieten en inderdaad opschrijven hoelang er zon is.
Pas op voor te veel zon!
grtjs P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je geen kanteklare berekening geven ( de wiskunde knobbel ontbreekt.)
Maar ik liep een tijdje geleden met de zelfde vraag toen wij ons droomhuisje wilde kopen.
Wat ik deed is op een zonnige dag een paar keer op een even langs rijden om te kijken hoe het met de zon gesteld was.
Als het je droomhuis is vind je het vast niet vervelend om je huis nog even te zien :) dan moet je natuurlijk niet al te ver weg wonen) en je krijgt ook nog eens een beter beeld van de buurt wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is!